Luchtfilter voor pneumatische systemen
Zwaardere luchthoorns, zoals truckhoorns en grotere scheepshoorns, werken doorgaans met een luchtdruk tussen de 4 en 8 bar (soms zelfs meer). Deze luchtdruk wordt vrijwel altijd geleverd via een drukvat of luchttank, die op druk wordt gebracht door een compressor.
De luchthoorn wordt geactiveerd via een zogenaamd ‘normally closed’ ventiel, dat geplaatst wordt tussen het drukvat en de hoorn.
Bij het activeren van het ventiel wordt de lucht doorgelaten naar de hoorn, die vervolgens geluid produceert.
Onze ventielen zijn robuust en kunnen tegen een stootje. Toch kunnen sommige pneumatische systemen vervuild zijn. Vaak door roestdeeltjes, of stof afkomstig uit de luchttank, of de luchtaanvoer van de compressor. Als dit vuil zich ophoopt in het ventiel, kan het blokkeren of vastlopen.
Om dit te voorkomen, kunt u dit filter aansluiten op de ingang van het ventiel. Het vuil uit het systeem wordt opgevangen in het reservoir. Is het reservoir vol, dan kunt u het eenvoudig losnemen en legen.